Jak zaprojektować plakat reklamowy?

Monika Rosołowska | 6 lutego, 2020 - 08:01 | reklama,

plakaty-reklamowe-piga

Zaprojektować dobry plakat reklamowy to prawdziwe wyzwanie. Nie wystarczy mieć pomysł i przelać go na papier, mając nadzieję, że przekaz jest jasny i czytelny, a nowi klienci, zachęceni reklamą, będą napływać do firmy sami. To, co decyduje o skuteczności takiej formy reklamy zewnętrznej, to przede wszystkim idea, dobrze wykonany projekt, grafika i druk w najwyższej jakości oraz komunikacja pomiędzy zlecającym wykonanie a grafikiem.

Pomysł to połowa sukcesu

Plakat reklamowy składa się głównie z obrazu, treść jest w tej formie reklamy ograniczona do niezbędnego minimum. Podstawą skutecznego pomysłu jest idea, którą warto wyrazić kolorem i rysunkiem, z odpowiednią dbałością o szczegóły projektowania. Niekoniecznie pożądaną rzeczą jest wzorowanie się na stylu konkurencyjnych plakatów, ale dobrym zwyczajem jest zbadanie rynku, zanim przystąpi się do własnego projektu.

Estetyka to podstawa

Jeśli mamy już plan i pomysł, trzeba podjąć współpracę z grafikiem, który zna się na rzeczy. Aby osiągnąć cel, nie wystarczy przedstawić grafikowi ogólnikową wizję kompozycji i liczyć na to, że to zadziała. Dobrze jest znaleźć osobę, która nawet z mało ciekawego projektu, będzie potrafiła stworzyć oryginalne dzieło. Gra obrazem jest o tyle trudna, że nie ma jednej interpretacji. To od nas zależy, na którą z nich nakierujemy odbiorców, by poczuli się zaciekawieni, a w efekcie zachęceni przekazem.

Format gra kluczową rolę

Tworząc plakaty reklamowe, nie wolno zapominać o właściwym formacie, który zadecyduje o tym, w jaki sposób przekazane zostaną kluczowe informacje. Jeśli nasz produkt finalny będzie zbyt mały, zarówno obraz jak i treść będą nieczytelne, jeśli zbyt duży, trudniej będzie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów z powodu nadmiarowej ilości szczegółów. Źle dobrany format powoduje zaburzenie proporcji obrazu, a co za tym idzie, samego przekazu.

Klarowny i jasny cel

Efektywna reklama to mocny i intensywny przekaz. Często wielkie marki odwołują się do mechanizmów, które szokują lub wprowadzają kontrowersje (np. reklamy na paczkach papierosów, które mówią o tym, na jakie zmiany w swoim ciele narażeni są palacze). Aby wyróżnić swoje plakaty spośród innych, warto zainteresować odbiorców w inny sposób np. skłonić ich do myślenia o tym, co chcieliśmy powiedzieć.

Maksimum obrazu minimum treści

Na plakacie powinna znajdować się treść, taka jak: adres, e-mail oraz logo firmy bądź nagłówek (zazwyczaj w postaci równoważnika zdania lub pojedynczego hasła). Dobrze jest pamiętać, że nie osiągniemy sukcesu reklamowego, jeśli skupimy się na treści, nie na obrazie i ogólnej idei. Nie ma tu miejsca na rozbudowane opisy czy inne formy informacji. Trzeba wziąć pod uwagę, że idealne założenie plakatu reklamowego to takie, które zakłada zachęcenie klientów do podjęcia kontaktu w ciągu kilku sekund, które poświęcą oglądaniu projektu.