Co powinna zawierać firmowa wizytówka?

Monika Rosołowska | 24 lutego, 2020 - 08:05 | reklama,

co-powinna-zawierac-firmowa-wizytowka

Wizytówka firmowa pełni funkcję informacyjną. Dowiemy się z niej jak nazywa się dana firma i gdzie się znajduje, poznamy imię i nazwisko pracownika, jego telefon, adres e-mail.
Dobra wizytówka jest oprócz tego reklamą.

Wizytówka jako materiał reklamowy pierwszego kontaktu

Nie wolno zapomnieć, że pierwszy kontakt, czy osobisty, czy ten nawiązany za pomocą różnego rodzaju kanałów reklamowych, jest bardzo ważny. Przecież na to, by wywrzeć dobre pierwsze wrażenie mamy tylko jedną szansę. Wyobraźmy sobie, że po udanej rozmowie wręczamy klientowi dwie wizytówki: jedną wydrukowaną na cienkim papierze, czarno białą, zawierającą jedynie informacje teleadresowe, oraz drugą, w odpowiedniej kolorystyce, spójną z prezencją wizualną firmy, jej stroną internetową, opatrzoną logiem i nienachalnym, ale dobrze widocznym hasłem. Nietrudno jest się domyślić, którą z nich bardziej zainteresujemy klienta, przecież sami na jego miejscu wolelibyśmy dostać drugą z wizytówek, prawda?

Jeżeli wizytówka rzeczywiście jest tak ważnym elementem w nawiązywaniu relacji biznesowych, warto jest przyjrzeć się swojej wizytówce, i dowiedzieć się, jakie elementy powinna zawierać.

Cechy dobrej wizytówki

Rodzajów wizytówek jest wiele. Składane, tradycyjne, z zaokrąglonymi rogami, a nawet wycinane w szablon. Forma powinna być spójna z charakterem firmy. Jeżeli jesteśmy prezesem lodowiska, dlaczego by nie stworzyć wizytówki o zaokrąglonych kantach, która swoim kształtem przypominałaby taflę lodowiska? Takich inspiracji jest naprawdę wiele i zależą one przede wszystkim od charakteru naszej działalności. Dlatego głównie skupimy się na treści dobrej wizytówki.

Podstawową informacją, która powinna być w niej zawarta to nazwa firmy, imię i nazwisko oraz dane teleadresowe. Nazwa firmy powinna być stosunkowo duża i czytelna, napisana tą samą czcionką i mająca ten sam kolor, co nazwa umieszczona np. na stronie internetowej, albo na szyldzie zakładu pracy. Chodzi o spójność materiałów graficznych (we wszystkich materiałach reklamowych stosujemy jednakowy styl, kolorystykę itd.), która pozwala na wypracowanie w kliencie świadomości i zaufania do marki. Przy projektowaniu wizytówki nie wolno zapomnieć o umieszczeniu loga firmowego, najlepiej w nagłówku, przed lub po nazwie firmy. Imię i nazwisko umieśćmy pod nazwą firmy. Jeżeli jesteśmy np. specjalistą do spraw obsługi klienta warto jest zamieścić taką informację, aby klient, który zdążył już nieco zapomnieć, czym dokładnie się zajmujemy, nie miał wątpliwości, do kogo dzwoni. Na przykład:

Specjalista ds. obsługi klienta Jan Kowalski – teraz nie ma wątpliwości, że ze wszystkimi pytaniami klient powinien kontaktować się z panem Janem.

Przy prezentowaniu danych teleadresowych ciekawym zabiegiem jest umieszczenie małych ikon przy kolejnych danych – słuchawka telefoniczna przy numerze telefonu, symbol @ przy firmowym adresie e-mail i tak dalej.

Potęga słów i kolorów

Kolejnym bardzo ważnym elementem wizytówki jest jej kolor. I o ile powinien on być spójny z ogólną kolorystyką firmy, o tyle warto jest przyjrzeć się niektórym barwom. Niektóre z nich zarezerwowane są dla konkretnych branż. Kolor czarny lub purpurowy, opatrzony złotymi literami nadaje powagi, elegancji i klasy. Doskonale sprawdzi się w wypadku sklepu jubilerskiego i hotelu, jednak wypadnie słabiej w biznesie hydraulicznym. Ciepłe kolory jak brąz, ciemna czerwień często używane są w przemyśle spożywczym, użycie koloru zielonego (w tym wypadku podświadomie zgniłego) w branży mięsnej, byłby wizerunkowym błędem. W przedsiębiorstwach handlowych można zastosować agresywny kolor czerwony, a pomarańczowy, dynamiczny i (jak wskazały badania) pobudzający apetyt, w restauracji.
Niektórzy przedsiębiorcy oprócz gry kolorów stosują grafikę w tle wizytówki, i jest do dobry pomysł, o ile pozwala nam na to użyty wcześniej kolor i jest to grafika delikatna, która nie wpływa negatywnie na czytelność tekstów.
Jeżeli chcesz, aby Twoja wizytówka oddziaływała na klienta w zamierzony sposób, zastanów się nad odpowiednim kolorem.

Równie ważne jest odpowiednie hasło reklamowe, slogan firmy. Nie powinno być zbyt długie, ale czytelne i bezpośrednio wskazujące na działalność firmy. W wypadku firmy turystycznej z ofertą wyjazdów do Azji hasło “Twoje okno na świat”, będzie mniej skuteczne niż “Podróże po Azji – poznaj Państwo Środka”.

Jak widać wizytówka firmowa, choć niepozorna, to ma w sobie duży potencjał. Dobrze wykonana nie tylko przekona do nas klienta, ale także nie pozwoli mu o nas zapomnieć i sprawi, że chętniej skorzysta z naszych usług i postanowi, na przykład, do nas oddzwonić.
A przecież takie jest podstawowe zadanie każdej wizytówki.