Trendy w projektowaniu graficznym w 2023 roku

Piotr Sznajderuk | 14 lutego, 2023 - 13:46 | ciekawostki ze świata druku, grafika,

Trendy w projektowaniu graficznym 2023

Pomysłowość i nieszablonowe myślenie projektantów grafiki przekładają się na coraz to nowe odkrycia w dziedzinie szeroko rozumianego designu. Także tego używanego w projektach dedykowanych do druku. Połączenie tradycji i nowoczesności, geometryczne wzory, a także minimalistyczne formy – wszystkie te wizje tworzone są na bazie wielu doświadczeń m.in. w obszarze typografii, ilustracji, fotografii i grafiki artystycznej. O wiodących trendach w projektowaniu graficznym w 2023 roku dowiedzą się Państwo z naszej publikacji. Zachęcamy do przeczytania.

Rok 2023 pod znakiem wielu nowych możliwości

Poprzedni rok pokazał jak wiele może się w świecie zmienić, również pod kątem projektowania graficznego zachodzi wiele zmian. Ten rok, jak żaden inny, wykorzystuje nowe technologie do generowania światowych trendów, ale również pokazuje odwagę w typografii, kolorystyce i dostępnych fakturach oraz wzorach. Zdecydowanie widać, mimo iż dopiero się rozpoczął, że artyści potrzebują po ciężkich pandemicznych czasach mocno dać wyraz swojej inwencji twórczej, jeżeli chodzi o trendy. I bardzo dobrze, dzięki temu ten rok zdecydowanie nie będzie nudny!

Coraz bardziej doceniana rola typografii

W tym roku obserwujemy wielki come back typografii. Jest ona coraz mocniej doceniana przez projektantów i agencje reklamowe. Chętnie wykorzystują one na pierwszym planie bardzo estetyczne i wyraźne style krojów pisma. Przez ostatnie lata bardziej szły one w minimalizm, jednakże aktualnie wracamy do bardzo zdobionych i finezyjnych krojów pisma – opartych na zakończeniach szeryfowych, ale i tych mocno przerysowanych, zdobionych liter, których zakończenia swobodnie rozwijają się na warstwę graficzną. Trzeba przyznać, że twórcy typografii mogą poczuć się spełnieni patrząc na swoje dzieła w dużych kampaniach marketingowych.

Ucieczka w wirtualną kreację rzeczywistości

Za nami kilka tygodni nowego roku, a już pojawiło się sporo publikacji, zawierających generowane przez AI (skrót od ang. artificial intelligence), czyli sztuczną inteligencję. Oprogramowanie bazujące na tego typu rozwiązaniach potrafi stworzyć niesamowite, nowatorskie wizje. Z jednej strony będzie to trend w projektowaniu graficznym na 2023 rok, z drugiej może to być nie tyle co inspiracja, a ścieżka do rozwoju całej branży. Na podstawie wpisanych kluczowych słów oprogramowanie może nam wygenerować niemalże nieskończoną ilość pomysłów z kreatywnymi projektami. Rozwiązania tego typu są już testowane na całym świecie i kto wie, czy nie są przyszłością w obszarze działań promocyjno-marketingowych.

Oldschool nadal w cenie

Trend retro zarówno w koncepcji typografii, jak również w ilustracji był obecny również w poprzednich latach. Dotyczył on jednak najbardziej lat siedemdziesiątych, aktualnie przesunął się mocno w stronę lat dziewięćdziesiątych. W tych właśnie czasach wiele osób miało swój pierwszy komputer, walkman, boombox, itp. Grafiki tego czasu obfite były w płaskie ilustracje, płynące gradienty, cienkie czarne ramki wokół każdego elementu, dominowała prosta typografia, podejmowano także pierwsze kroki w kierunku nadania grafice trójwymiarowości (3D).

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe trendy można zdefiniować ten rok w grafice jako innowacyjny. Wkraczając w 2023 rok mamy do czynienia z udziałem sztucznej inteligencji, a także uwzględnieniem najmłodszego pokolenia użytkowników internetu. Pokolenie Z jest bowiem istotne przy planowaniu komunikacji wizerunkowej, której również są odbiorcą. Komunikacja za pomocą materiałów drukowanych wymagać będzie dostosowania odpowiednich surowców do wzmocnienia przekazu widocznego za pośrednictwem trendów graficznych.