Dobre praktyki w projektowaniu gazetek reklamowych

Piotr Sznajderuk | 11 maja, 2022 - 09:41 | ciekawostki ze świata druku, grafika, reklama,

Gazetka reklamowa - projektowanie

Gazetki reklamowe, które trafiają do supermarketów, czy też bezpośrednio do naszych skrzynek pocztowych stanowią duży udział rynku poligraficznego. Zawierają one informacje dotyczące aktualnych promocji oraz niższych cen. Promują one produkty i usługi danych sklepów. O tym, jakie są dobre praktyki w projektowaniu gazetek reklamowych, oraz co przyciąga wzrok klientów dowiecie się Państwo z naszej blogowej publikacji. Serdecznie zachęcamy do przeczytania.

Jakie cele spełnia gazetka reklamowa?

Zanim przejdziemy do projektowania graficznego oraz szczegółów technicznych gazetek, warto mieć na uwadze cel, jaki przyświeca jej powstaniu. Gazetka reklamowa spełniać musi poniższe cztery cele, aby była efektywna:

  • Budowanie pożądanego wizerunku cenowego – promowanie produktów wizerunkowych, czyli tych, których konsumenci znają ceny i porównują je ze sobą.
  • Budowanie świadomości dotyczącej oferowanego asortymentu – prezentacja asortymentu, z którym nie jest kojarzony dany sklep.
  • Zwiększenie wartości koszyka – umieszczanie szerokiego asortymentu, informowanie o nowych produktach.
  • Zwiększenie ruchu w sklepie – umieszczenie wielu ofert specjalnych, dużo promocji, komunikatów o wyjątkowo niskich cenach.

Czytelne i dobrze rozmieszczone elementy graficzne i treści

Gazetki reklamowe muszą być czytelne, tak aby dostarczając konsumentom wiele różnych treści w formie jednej publikacji, dotyczących promocji produktów i usług nie przebodźcować odbiorców zbyt dużą liczbą kolorowych napisów i grafik. Nadmierna ilość zastosowanych w projekcie kolorów będzie negatywnie wpływać na skupienie czytelnika i odbiór przez niego proponowanych przez sklep promocji.

Realizując projekt gazetki należy mieć na uwadze zastosowanie czytelnego kroju i rozmiaru czcionki (min. 6-8 p.), wysoką jakość zdjęć i grafik (najlepiej 300 dpi lub więcej), ale również kolorystykę, która jest spójna wizerunkowo z prezentowanymi na danej stronie produktami. Przy obszerniejszych broszurach dobrze jest umieścić także paginację, co ułatwi powrót do danej strony z interesującą ofertą. Drukując gazetkę reklamową wysokonakładową warto również zastosować papier nadający się do recyklingu i posiadający certyfikat FSC (papier realizowany z drewna pozyskanego z lasów, które są odpowiedzialnie zarządzane, przyjazne dla środowiska tzw. certyfikowane obszary leśne).

Ogólne zasady przygotowania do druku plików dotyczących gazetek reklamowych:

  • Wszystkie istotne elementy graficzne, logotypy i teksty, paginy powinny być odsunięte od krawędzi strony o minimum 3 mm
  • Jeżeli w pliku grafiki, zdjęcia lub elementy tła dochodzą do krawędzi strony – konieczne jest przygotowanie 3 mm spadów z każdej strony
  • Pliki wielostronicowe powinny być zapisane w jednym pliku do druku
  • Wszystkie kolory powinny być zamienione na przestrzeń barwną CMYK
  • Wszystkie czcionki w pliku powinny być osadzone lub zamienione na krzywe
  • Zdjęcia oraz grafiki powinny mieć rozdzielczość 300 dpi lub więcej
  • Pliki powinny być dostarczone do drukarni w formacie zamkniętego pliku PDF
  • Nie powinno się stosować w gotowych projektach znaczników drukarskich

Podsumowanie

Papierowe wydania gazetek reklamowych mimo wielu kampanii reklamowych realizowanych w internecie są dzisiaj jednym z bardziej popularnych nośników stosowanych przez sklepy. Promocje w nich zawarte oraz prezentacja nowości rynkowych sprawia, że klienci sklepów chętnie po nie sięgają. Projektując gazetkę reklamową warto pamiętać o tym, aby budowała ona zarówno pozytywny wizerunek sklepu, jak i spełniała funkcję informacyjną, czytelnie prezentując promocje i usługi danej marki.