O kolorze, barwie i jej znaczeniu w działaniach promocyjno-marketingowych

Piotr Sznajderuk | 8 października, 2020 - 12:28 | ciekawostki ze świata druku,

O kolorze, barwie i jej znaczeniu w działaniach promocyjno-marketingowych

Poligrafia to dziedzina przemysłu nieoderwanie związana z kolorem i barwą. Jak zaaranżować swój projekt tak, aby przyciągał wzrok? Jak wpływa kolor czerwony na nasz mózg? Jak dobrać kolor, który odpowiada wiodącym tegorocznym trendom? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszym artykule.
Zapraszamy do przeczytania.

Zarządzanie kolorem w projektach marketingowych

Skuteczność działań promocyjno-marketingowych jest uzależniona bardzo często nie tylko od dobrego projektu oraz estetyki grafika. Właściwe zarządzanie kolorem ma kluczowe znaczenie. Od tego, jak dobierzemy kolorystykę do naszego projektu, zależeć będzie, jaką sprzedaż osiągnie nasz produkt, jak często konsumenci wybierać będą naszą markę oraz jakie pierwsze wrażenie wywoływać będzie zaprojektowana grafika.

Różnice między barwą a kolorem

Bardzo często określenia barwa i kolor używamy zamiennie. Słowa te często traktowane są jako synonimy. W praktyce jednak szczególnie w branży poligraficznej i wśród plastyków kolor taktujemy jako zdefiniowany, określony (np. wartościami L,a,b). Barwa bowiem jest naszym wrażeniem wzrokowym powstałym w mózgu. Barwę każdy obserwator może widzieć inaczej i może być ona subiektywna. Wszystko zależy od wzroku obserwatora, tego w jakim świetle będziemy oglądać daną próbkę koloru, a także pod jakim kątem będziemy ją oglądać.

Kolory jasne a kolory ciemne

Kolory jasne kojarzone są z czystością oraz prostotą. Nadaje im się cechy wyraźnych, wyróżniających się (żółty, czerwony, pomarańczowy) kojących (niebieski
i jego odcienie) natomiast kolory ciemne (czerń, szarości) będą wywoływać poczucie przygaszonych, ciężkich oraz mocnych. Wybierając kolory do swojego projektu musimy mieć na uwadze wszystkie powyższe kwestie związane z wrażeniem,
jakie powstaje w naszym mózgu, ale także to, jaki efekt chcemy uzyskać.

Bo kolor ma znaczenie

Inaczej będziemy bowiem projektować sielski obrazek pełen ciepłych i jasnych barw, a inaczej logotyp mocnej marki wiodącego sprzętu z branży fitness.
Nasze postrzeganie i wrażenie danego projektu zależy od zastosowanych w nim kolorów, ich nasycenia, jasności, kontrastu. Kolory powinny zostać użyte umyślnie zgodnie z ich znaczeniem.

Znaczenie podstawowych kolorów w marketingu:

  • Kolor czerwony – silnie wpływający na nasze emocje, skupia na sobie uwagę i powoduje że nasz wzrok się wyostrza. Często używany jest jako synonim szybkości, sprytu i do oznaczenia „mega” promocji. Kojarzony z miłością i sferą pozytywnych emocji.
  • Kolor żółty – kolor oznaczający radość, energię, używany przy różnego typu ostrzeżeniach i obostrzeniach zapewnia dobrą widoczność z daleka.
  • Kolor pomarańczowy – niesie za sobą połączenie cech koloru czerwonego i żółtego, wywołuje uczucie pośpiechu, impulsywnych zachowań oraz wzmaga uwagę i aktywność. Jest to kolor, często skupiający naszą uwagę na sklepowych półkach z promocjami.
  • Kolor zielony – kolor kojarzący się z naturą, spokojem, ekologią,
    jest używany przy promocji artykułów medycznych.
  • Kolor niebieski – symbolizuje wodę, czystość, neutralność. Reprezentuje takie cechy jak prawda, mądrość, lojalność oraz stabilizacja.
  • Kolor czarny – w marketingu czerń wykorzystywana jest do wizerunku prestiżowych i eleganckich marek premium. Czerń wzbudza w nas poczucie wysokiego standardu oraz jakości.

Kolor roku 2020 według PANTONE

Corocznie Instytut PANTONE wybiera przewodni kolor w roku.
Ma on odzwierciedlenie zarówno w przemyśle poligraficznym jak i odzieżowym czy wnętrzarskim. W 2020 roku jest to PANTONE Classic Blue 19-4052 (klasyczny niebieski). Wiele tegorocznych projektów marketingowych zawiera właśnie ten kolor bądź jego pokrewne odcienie. Kojący kolor Classic Blue ułatwia koncentrację,
która jest niezwykle ważna w czasach, w których technologia wyprzedza nasze zdolności przetwarzania wszystkiego.