Piotr Sznajderuk | 8 października, 2020 - 12:28 | ciekawostki ze świata druku,
Poligrafia
to dziedzina przemysłu nieoderwanie związana z kolorem i barwą.
Jak zaaranżować swój projekt tak, aby przyciągał wzrok? Jak
wpływa kolor czerwony na nasz mózg? Jak dobrać kolor, który
odpowiada wiodącym tegorocznym trendom? Odpowiedzi na te i inne
pytania znajdziecie w naszym artykule.
Zapraszamy do
przeczytania.
Skuteczność działań promocyjno-marketingowych jest uzależniona bardzo często nie tylko od dobrego projektu oraz estetyki grafika. Właściwe zarządzanie kolorem ma kluczowe znaczenie. Od tego, jak dobierzemy kolorystykę do naszego projektu, zależeć będzie, jaką sprzedaż osiągnie nasz produkt, jak często konsumenci wybierać będą naszą markę oraz jakie pierwsze wrażenie wywoływać będzie zaprojektowana grafika.
Bardzo często określenia barwa i kolor używamy zamiennie. Słowa te często traktowane są jako synonimy. W praktyce jednak szczególnie w branży poligraficznej i wśród plastyków kolor taktujemy jako zdefiniowany, określony (np. wartościami L,a,b). Barwa bowiem jest naszym wrażeniem wzrokowym powstałym w mózgu. Barwę każdy obserwator może widzieć inaczej i może być ona subiektywna. Wszystko zależy od wzroku obserwatora, tego w jakim świetle będziemy oglądać daną próbkę koloru, a także pod jakim kątem będziemy ją oglądać.
Kolory
jasne kojarzone są z czystością oraz prostotą. Nadaje im się
cechy wyraźnych, wyróżniających się (żółty, czerwony,
pomarańczowy) kojących (niebieski
i jego odcienie) natomiast
kolory ciemne (czerń, szarości) będą wywoływać poczucie
przygaszonych, ciężkich oraz mocnych. Wybierając kolory do swojego
projektu musimy mieć na uwadze wszystkie powyższe kwestie związane
z wrażeniem,
jakie powstaje w naszym mózgu, ale także to,
jaki efekt chcemy uzyskać.
Inaczej
będziemy bowiem projektować sielski obrazek pełen ciepłych i
jasnych barw, a inaczej logotyp mocnej marki wiodącego sprzętu z
branży fitness.
Nasze postrzeganie i wrażenie danego projektu
zależy od zastosowanych w nim kolorów, ich nasycenia, jasności,
kontrastu. Kolory powinny zostać użyte umyślnie zgodnie z ich
znaczeniem.
Corocznie Instytut PANTONE wybiera przewodni kolor w roku.
Ma on odzwierciedlenie zarówno w przemyśle poligraficznym jak i odzieżowym czy wnętrzarskim. W 2020 roku jest to PANTONE Classic Blue 19-4052 (klasyczny niebieski). Wiele tegorocznych projektów marketingowych zawiera właśnie ten kolor bądź jego pokrewne odcienie. Kojący kolor Classic Blue ułatwia koncentrację,
która jest niezwykle ważna w czasach, w których technologia wyprzedza nasze zdolności przetwarzania wszystkiego.
Mamy nadzieję, że kimkolwiek jesteś, odnajdziesz się na naszej witrynie. Pragniemy dostarczać Ci ciekawostek dotyczących świata poligrafii, projektowania graficznego i reklamy. Zapraszamy do lektury!
OSTATNIE WPISY