Lakierowanie – uszlachetnij swój wydruk

Agnieszka Uciakiewicz | 25 września, 2019 - 13:59 | grafika,

lakierowanie

Z czym kojarzy Ci się lakierowanie? Buty lakierki to symbol elegancji, szykowania się na specjalną okazję. Błysk lakieru w nowym samochodzie nadaje efekt prestiżowy. Lakier nie musi być od razu widoczny z daleka. Istnieje też jego matowa, bardziej subtelna odmiana. Stosowanie uszlachetnień w druku nie koniecznie znaczy nadawanie naszym wydrukom połysku.

Wybierz dobry lakier

Gdy dochodzisz do wniosku, że chciałbyś, aby twoja wizytówka lub ulotki wyróżniały się nie tylko samym design, ale także wykonaniem, przychodzi pora na wybór uszlachetnienia, jakim chciałbyś się posłużyć. Aby wykonać dobrej jakości lakierowanie zastanów się nad wyborem lakieru.

  • Lakier dyspersyjny – występuje w formie błyszczącej i matowej. W składzie zawiera dużo wody, co sprawia, że można go stosować na grubszych papierach. Dodaje się go do praktycznie każdego kredowego podłoża celem zabezpieczenie druku.
  • UV – nakłada się go na już zadrukowaną powierzchnię, po czym utrwala za pomocą promieniowania UV. Jeśli stosowany jest wybiórczo, należy uwzględnić miejsca aplikacji już na etapie przygotowania plików do druku. Można go też stosować na całości.
  • olejowy – inaczej offsetowy, także występuje jako błyszczący oraz matowy. W porównaniu do powyższych przykładów efekt połysku po jego zastosowaniu jest słabszy.
  • termiczny – cechuje go umiejętność zmiany barwy w zależności od temperatury.
  • fluorescencyjny – świeci w ciemności.
  • zapachowy – można mu nadać dowolny zapach, który uwalnia się po potarciu.
  • zdrapkowy – wykorzystywany głównie do druku zdrapek wykorzystywanych w loteriach, grach liczbowych.

Stosowanie danego lakieru uzależnione jest od możliwości technicznych danej drukarni. Warto o to zawsze podpytać na początku współpracy.

Nie tylko lakierowanie uszlachetnia

Kiedy mowa o tym, jak uszlachetnić wydruk lakierem, warto też wspomnieć o laminowaniu wydruków, czyli pokrywaniu ich folią. Foliowanie zawsze dotyczy osłonięcia całości wydruku. Takie uszlachetnienie może być błyszczące, matowe lub soft-touch (sprawdza się świetnie w przypadku wizytówek, nadając im subtelną miękkość w dotyku). Folia nie tylko ozdabia, ale i chroni materiał. Może jednak powodować efekt nieznacznej zmiany koloru zafoliowanego materiału.

Nie każdy rodzaj podłoża nadaje się do foliowania, gdyż folia musi dobrze do niego przylegać. Nie ma więc większego sensu foliować materiał teksturowany lub szczególnie ozdobny. Efekt nie byłby wówczas zadowalający. Warto zwrócić na to uwagę zamawiając ulotki, wizytówki, koperty lub pocztówki.