Piotr Sznajderuk | 14 lutego, 2023 - 13:46 | ciekawostki ze świata druku, grafika,
Pomysłowość i nieszablonowe myślenie projektantów grafiki przekładają się na coraz to nowe odkrycia w dziedzinie szeroko rozumianego designu. Także tego używanego w projektach dedykowanych do druku. Połączenie tradycji i nowoczesności, geometryczne wzory, a także minimalistyczne formy – wszystkie te wizje tworzone są na bazie wielu doświadczeń m.in. w obszarze typografii, ilustracji, fotografii i grafiki artystycznej. O wiodących trendach w projektowaniu graficznym w 2023 roku dowiedzą się Państwo z naszej publikacji. Zachęcamy do przeczytania.
Poprzedni rok pokazał jak wiele może się w świecie zmienić, również pod kątem projektowania graficznego zachodzi wiele zmian. Ten rok, jak żaden inny, wykorzystuje nowe technologie do generowania światowych trendów, ale również pokazuje odwagę w typografii, kolorystyce i dostępnych fakturach oraz wzorach. Zdecydowanie widać, mimo iż dopiero się rozpoczął, że artyści potrzebują po ciężkich pandemicznych czasach mocno dać wyraz swojej inwencji twórczej, jeżeli chodzi o trendy. I bardzo dobrze, dzięki temu ten rok zdecydowanie nie będzie nudny!
W tym roku obserwujemy wielki come back typografii. Jest ona coraz mocniej doceniana przez projektantów i agencje reklamowe. Chętnie wykorzystują one na pierwszym planie bardzo estetyczne i wyraźne style krojów pisma. Przez ostatnie lata bardziej szły one w minimalizm, jednakże aktualnie wracamy do bardzo zdobionych i finezyjnych krojów pisma – opartych na zakończeniach szeryfowych, ale i tych mocno przerysowanych, zdobionych liter, których zakończenia swobodnie rozwijają się na warstwę graficzną. Trzeba przyznać, że twórcy typografii mogą poczuć się spełnieni patrząc na swoje dzieła w dużych kampaniach marketingowych.
Za nami kilka tygodni nowego roku, a już pojawiło się sporo publikacji, zawierających generowane przez AI (skrót od ang. artificial intelligence), czyli sztuczną inteligencję. Oprogramowanie bazujące na tego typu rozwiązaniach potrafi stworzyć niesamowite, nowatorskie wizje. Z jednej strony będzie to trend w projektowaniu graficznym na 2023 rok, z drugiej może to być nie tyle co inspiracja, a ścieżka do rozwoju całej branży. Na podstawie wpisanych kluczowych słów oprogramowanie może nam wygenerować niemalże nieskończoną ilość pomysłów z kreatywnymi projektami. Rozwiązania tego typu są już testowane na całym świecie i kto wie, czy nie są przyszłością w obszarze działań promocyjno-marketingowych.
Trend retro zarówno w koncepcji typografii, jak również w ilustracji był obecny również w poprzednich latach. Dotyczył on jednak najbardziej lat siedemdziesiątych, aktualnie przesunął się mocno w stronę lat dziewięćdziesiątych. W tych właśnie czasach wiele osób miało swój pierwszy komputer, walkman, boombox, itp. Grafiki tego czasu obfite były w płaskie ilustracje, płynące gradienty, cienkie czarne ramki wokół każdego elementu, dominowała prosta typografia, podejmowano także pierwsze kroki w kierunku nadania grafice trójwymiarowości (3D).
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe trendy można zdefiniować ten rok w grafice jako innowacyjny. Wkraczając w 2023 rok mamy do czynienia z udziałem sztucznej inteligencji, a także uwzględnieniem najmłodszego pokolenia użytkowników internetu. Pokolenie Z jest bowiem istotne przy planowaniu komunikacji wizerunkowej, której również są odbiorcą. Komunikacja za pomocą materiałów drukowanych wymagać będzie dostosowania odpowiednich surowców do wzmocnienia przekazu widocznego za pośrednictwem trendów graficznych.
Mamy nadzieję, że kimkolwiek jesteś, odnajdziesz się na naszej witrynie. Pragniemy dostarczać Ci ciekawostek dotyczących świata poligrafii, projektowania graficznego i reklamy. Zapraszamy do lektury!
OSTATNIE WPISY